20 Haziran 2013 Perşembe

Çapulcu Olmak Olmamak?OKTAY AKBAL

Çapulcu Olmak Olmamak?

“Birkaç çapulcunun...”
Başbakan Erdoğan’ın son konuşmalarından birinde kullandığı bir söz: “Birkaç çapulcunun dediklerine bakarsanız...”
Baktım sözlüğe “çapul” diye bir şey yok. Yalnız “çapulcu” var... Çapulculuk ne yaptığını ettiğini bilmeyen, yalnız kendi çıkarını düşünen birisi demek...
Böyleleri bizde çok...
Vurdulu kırdılı çaldığı, aparttığı, yuttuğu, cebe attığı... Daha neler neler...
Bir Başbakan söylediği sözlere özen göstermeli, ağzına her geleni ortaya dökmemeli. Bir erdemi, bir haysiyeti, bir saygınlığı olmalı bir politika adamının, hele bir de Başbakanlık gibi bir üst düzeyde ise...
Beni aldı nerelere götürdü? Vaktiyle çapulculuk diye bir söz var mıydı bilmiyorum, ama çapulculuk her zaman vardı. Özellikle politika alanında. Kolayca seçilir miydi ne olduğu bellisiz kişiler. Kim sokardı onları listelere? Halk mı, seçmen mi?..
Bir partinin lideriydi adayları belirleyen. Kendi kafasına, mizacına, keyfine uygun olanları seçerdi o da. Sonra bir bakarsın Meclis onlarla dolmuş, büyük adam sayılan liderin emrinde bir kalabalık...
Ben yıllardan beri hep yazarım. Türk milleti adına milletvekili seçilecek kişileri önce gerçek bir sınavdan geçirmeli. Buna bir önseçim mi derler, ki vaktiyle vardı. Aday adayları arasından liderin istediği adaylar öne alınır, listelerin ön yerlerine yerleştirilirdi. Bense başka bir yöntem önerirdim; aday adayları önce eğitim, öğretim, bilgi, deney, görgü, saygı gibi özelliklerden incelenmeli, bir çeşit siyasi tecrübe kazandıktan sonra aday olmalı!
Önüne gelen, bir liderin eliyle baş köşelere aday olarak oturtuluyor hâlâ... Evet demokrasi dedik ama bu demokrasinin gerektirdiği ilkeleri uygulamakta zorlandık. Halk tarafından yönetim... Bir masal oldu. Belirli grupların, hiziplerin, çıkarcı toplulukların elinde bambaşka bir biçime girdi. Ama uygarlıkta belli bir düzeyi aşmış Batı ülkelerinde böyle bir tehlike yok. Ancak Doğu ülkeleri tek adamlı yönetimlere alışkın olduklarından, bizdeki gibi bocalama içindeler.
Yasalar baştan başa değişmeli. İngiltere’de, Fransa’da, Amerika’da seçimler hangi yasaya göre yapılıyorsa onu biz de kullanmalıyız. Her işimiz zaten yabancıları taklit değil mi? Varsın seçim yasası da Batı’dan alınsın.

Cumhuriyet 20.06.2013
EVET/HAYIR
Oktay Akbal

2 yorum:

bücürükveben dedi ki...

offff...aday adaylarının eğitim, bilgi, görgü, kültürü de yetmez bence. Yani akp içinde yurt dışında bilmem nerede master yapmış bir sürü bakan, vekil var!:(adamda Atatürk sevgisi, vatan sevgisi var mı yok mu, ABD uşağı mı? Onlara bakılsın varsın ilkokul mezunu olsun diyorum ben.

sevgilerimle Arzu'cuğum

Arzu Sarıyer dedi ki...

Haklısın Müjde 'ciğim olmalı hepsi.Doksan yaşında bir koca çınarın güzel bie yazısı burada arşivimde olsun istedim.Sevgiler benden de çokca canım kardeşim...